Träningstips- MAGE

För att få fram magmusklerna krävs träning. Sedan måste du bli av med fettet på magen för att magmusklerna ska bli synliga. Man kan inte förbränna fett enbart på magen eftersom man inte kan påverka vart kroppen hämtar energi (fett) ifrån.
I en studie med stöd från American Council on ExerciseSan Diego University studerade man vilken av de 13 vanligaste magövningar som var effektivast. Det visades att crunches på boll är det säkraste och effektivaste sättet bland dom som deltog. Men oavsett vilka övningar du gör kommer det ge resultat om du har tålamod. Det effektivaste är att du gör dina övningar planerat och rutinerat samt att du låter dina magmuskler få vila, precis som dina övriga muskler.
(www.muscles.se)

För att träna alla magmuskler krävs det tre olika kategorier av magövningar, crunches, rotationsövningar och sidböjningar.
Försök att göra 3*20-50 rep 2, 3 gånger i veckan.

1)

CRUNCHES

(Kan göras på många olika sätt, handlar om att böja ihop bålen så att bröstben och blygdben närmar sig varandra)

1. Ligg på rygg, händerna över huvudet.
2. Lyft benen och överkroppen inkl. armarna upp samtidigt. Sträva efter att nudda kroppen med benen.

__________________

2.)

CYKLA (Rotation)

1. Spänn magen och ha överkroppen och benen upp i luften och börja cykla med benen.
Försök nudda knäna med armbågarna
__________________

3.)

MAGLYFT


(Den här övningen riktar in sig på lille putmagen:) )
1. För knäna upp mot bröstet med fötterna ihop och höfterna en liten bit över golvet.
2. Spänn magen och håll emot när du sakta sträcker ut benen och sänker dom mot golvet. Stanna någon dm över golvet och håll stilla några sek. Startposition.
3. Vid andra repetionen sänker du benen lite längre och vid tredje repetionen lyfter du benen upp mot taket och tillbaka till startposition.
Gör 12 repetioner totalt.
__________________

4.)

PLANKAN

(Öka lite efter varje gång du gör plankan ca. 20,30 sek. ) 
Tänk att dra in och spänn magen, vara rak i ryggen, svanka inte. Om det blir jobbigt och du börjar svanka, gå ner och upp igen.

_____________________

5.)

SIDBÖJNING

Du kan ha en liten boll under om du vill.
Spänn och dra in magen, vrid överkroppen mot motsatt knä varannan gång.
____________________

6.)

SIDBÖJNING (stående med hantel)

1. Ha en hantel i ena handen, den andra i sidan.
2. Böj dig åt sidan du har hanteln i och böj dig så långt som du kan, utan att böja överkroppen fram eller bak.
3. Böj dig åt andra sidan så långt du kan och tillbaka till hantelsidan. Sen byter du hand med hanteln. Gör så många som du känner för och gör 2, 3 repetioner.
______________________

7.)


VANLIGA SIT-UPS

¤ Benen i splitt
¤ Ihop med fötterna på golvet
¤ Knäna böjda och fötterna över golvet
¤ Benen i rakt upp i luften
¤ Ligg raklång på golvet och ha händerna ihop över huvudet. Lyft överkroppen. Försök dra in magen, den är ganska tung att göra.
¤ Sneda sit-ups
_________________________

Kom ihåg att konditionsträna också och inte bara göra magträning om du vill att magrutorna ska synas, eftersom underhudsfettet inte försvinner av endast magträning.
Gå ut och spring en runda eller ta en morgonpromenad innan frukost några dagar i veckan. Ha tålamod! :D




LYCKA TILL!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0